San Francisco: Dag 50-53: Terug naar de stad

5 mei 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We hadden Bakersfield, Las Vegas, Bishop en Lake Tahoe gehad. Ze hadden allemaal hun eigen charmes, maar ik had het in een eerdere blog wel eens genoemd: ik ben toch meer een 'city girl'. Steden trekken mij heel erg aan want om iedere hoek kom je weer iets anders tegen. Ik had het al erg naar m'n zin gehad in Los Angeles, maar keek erg uit naar San Francisco, oftewel SF, oftewel The City, absoluut geen San Fran (dat vertelde iemand...) Ik mocht blijven slapen bij Natalie, een jeugdvriendin van Angelea die ik vaak zag als we op vakantie waren. Ze woont samen met haar vriend, een huisgenoot en haar zusje in een huis ongeveer 20 minuten van The Golden Gate bridge vandaan. Het wonen in SF is heel erg duur, veel mensen die in de stad werken wonen een stuk verderop en moeten een stuk rijden.

In SF zitten erg veel tech bedrijven, eigenlijk meer in de Silicon Valley, iets ten zuiden van SF. Het valt allemaal onder 'The Bay Area', vernoemd naar de San Francisco baai waar SF aan ligt. Facebook, Google, Instagram, Uber (my favorite company ever), Lyft, Netflix en Apple zijn maar een paar van de bedrijven die daar hun hoofdkantoor hebben. Het is een stad met veel verschillende wijken en een breed aanbod wat je allemaal kunt doen. Het weer is er niet heel warm, tussen de 16 en 20 graden. Er hangt veel smog boven de stad, dus echte heldere dagen komen niet heel vaak voor. Ik was er voor het laatst 5 jaar geleden met m'n vader geweest, toen hadden we 24 uur in de stad en hebben niet alles kunnen doen. Daarom wilde ik graag in twee volle dagen zoveel mogelijk zien en doen.

Slapen bij Natalie was fijn en heel gezellig. Zij houden erg van bier en zijn echt 'connaisseurs', ze weten er veel van en hebben ook een hoop in huis. Haar vriend Ian werkt sinds kort bij een brouwerij, dus 'they mean business'. We hebben genoten van heerlijk Cubaans eten en natuurlijk een biertje. Geslapen op de bank en op tijd op want ik had er veel te veel zin in.

Eerst met de bus naar de Golden Gate bridge. Daar wilde ik graag beginnen want dat is toch iconisch voor SF. Ik heb veel foto's gemaakt en ben ook halverwege de bridge gelopen. Je kunt heel mooi de stad zien vanaf daar. Mijn pittige vriend Remon vroeg waarom het Golden Gate heet als het niet goud is. Dat heb ik even opgezocht. Kapitein John C. Fremont zeilde er in 1846 doorheen en zei "it is a golden gate to trade with the Orient" want het scheidt de baai van de Pacific Ocean. Deze naam kwam daarna op de geologische kaarten te staan en toen de brug gebouwd werd was het logisch dat de brug over deze 'golden gate' ook de Golden Gate Bridge werd genoemd.

Je kunt lopen van Golden Gate Bridge naar het centrum, maar ik wilde een hoop andere dingen ook nog zien. Ik ben daarom met de bus naar de Yoda Fountain gegaan, een fontein met een beeld van de Star Wars character Yoda erop. Het staat nergens aangegeven maar daar is waar Lucasfilm onder andere gevestigd is. Hoe ik dat weet? Ik had Disney wifi :) Daarna nam ik een Uber, want ja dat is de San Francisco way (vind ik), naar Alamo Square. Op Alamo Square vind je de Painted Ladies: de Victoriaanse huizen die op een van de heuvels gebouwd zijn. In de Amerikaanse architectuur is er sprake van painted ladies wanneer huizen in Victoriaanse en Edwardiaanse stijl in drie of meer kleuren geverfd zijn, waardoor de details beter tot hun recht komen. Hier heb ik hele mooie foto's gemaakt. Ik nam weer een Uber, dit keer Uber Pool (een soort Uber carpool waarbij je meerdere mensen op de route ophaalt die dezelfde kant op gaan, een stuk goedkoper) en toen ging ik naar Lombard Street. Lombard Street is een oost-west straat in San Francisco, Californië. De straat staat bekend als de meest bochtige straat van de wereld, hoewel dit slechts een klein stukje van de gehele straat betreft. Het stukje is slechts één huizenblok lang, maar telt acht scherpe haarspeldbochten. Deze was heel dichtbij de Fishermans Wharf dus ik ben sportief naar boven gelopen richting de wharf. Deze is helemaal in het noordelijkste punt van San Francisco en vanaf daar kun je makkelijk lopen naar Pier 39. Hier vind je een hele hoop toeristische attracties en winkeltjes, maar het is erg leuk om hier te lopen. Aan het eind van de pier liggen allemaal zeeleeuwen, en die kun je goed ruiken. En het zijn er veel! Er zijn hier ook veel sieradenwinkeltjes, snoepwinkels en natuurlijk Bubba Gump Shrimp. Dit is een seafood keten gebaseerd op de film Forrest Gump. In deze film start Forrest een shrimp boat company genaamd Bubba Gump. Het lijkt net alsof je Louisiana in stapt als je hier gaat eten, en het eten is ook nog heel lekker! Een aanrader! Daarna ben ik naar Powell Street gegaan, het centrum van allerlei winkels zoals Abercrombie & Fitch en andere ketens. Dit is ook het eind van de cable car lijn en veel toeristen kijken naar hoe de cars omdraaien aan het eind van het spoor. Ik heb bij de Cheesecake Factory op Union Sqaure (hoe kan het ook anders) cheesecake gegeten. Toen ben ik naar Mortons Steakhouse gewandeld. Daar heb ik met m'n vader heerlijke steak gegeten 5 jaar geleden, en het zat er nog steeds. Ik had een diner afspraak met een alumni van mijn school die bij Apple werkt. We hebben heerlijk Indiaans gegeten.

De volgende dag ging ik naar het Exploratorium, een soort Nemo. Een wetenschappelijk museum met allerlei onderdelen zoals geluid, licht, water, wiskunde en ook een sociologisch onderdeel. Ik heb geleerd dat je in een bepaald licht de witte bloedcellen op je oogwit kunt zien, dat ratten na 4 weken helemaal opgegeten zijn door kevers en dat een stok zijn eigen evenwicht zoekt. Het sociologische onderdeel vond ik het leukst want dat ging over hoe mensen zich gedragen in bepaalde situaties. Hier kan ik uren over doorpraten maar dat moeten jullie me maar vragen als jullie me zien, want ik heb natuurlijk nog veel meer gedaan. Ik ben namelijk naar een... KATTENCAFÉ GEWEEST!!!! Ik heb thee gedronken en met katjes gespeeld en het was geweldig! 10 katten bij 8 mensen, en uiteraard slapen de meesten maar sommigen vinden het heerlijk om te spelen. De katten kunnen geadopteerd worden, en het geld wat je betaalt daar wordt gebruikt om de katten een beter leven te geven. Dat was heel erg leuk! Met Natalie, Ian en Emma ging ik daarna eten bij een binnenplaats waar allemaal foodtrucks verzameld stonden. Ook Mark, een andere jeugdvriend van Angelea, kwam langs om wat te eten met ons. We hebben een gezellige avond gehad, uiteraard onder het genot van een aantal biertjes.

Op de laatste dag was ik naar de California Academy of Sciences gegaan. Dit is ook een aanrader. De California Academy of Sciences is een natuurwetenschappelijk onderzoeksinstituut en museum in San Francisco. De organisatie richt zich op onderzoek, het ontsluiten van kennis en de bescherming van de natuur. In het gebouw van de academie zijn onder meer aquaria, een planetarium en natuurhistorische tentoonstellingen gevestigd. De collectie bestaat uit circa 20 miljoen specimens. Ze hebben er levende dieren (zoals een albino alligator) maar ook fossielen en een hele hoop over gesteentes en dat soort zaken. Er is een hele afdeling geweid aan aardbevingen. SF heeft met verschillende aardbevingen te verduren gehad, de laatste was in 1998. Er waren allemaal tips wat je moet doen in zo'n situatie. Komt erop neer dat je je hoofd goed moet beschermen en het beste onder een tafel kan gaan zitten. Er was ook een planetarium met een enorm scherm, een soort Omniversum in De Haag. Je kon met je stoel helemaal de achterkant van het scherm zien, super gaaf! De voorstelling ging over meteorieten en hoe ons heelal was ontstaan. Het is best wel lastige materie, dus ik ga niet eens proberen om het uit te leggen xD Er is ook een aquarium een een regenwoud nagebouwd, met allemaal dieren. Best gaaf gedaan, er vliegen allemaal vlinders om je heen en alle dieren zijn super dichtbij. Een hele gave plek en een mooie afsluiting van mijn trip naar San Francisco. Ik ben daarna mijn vader op gaan halen op het vliegveld, want die was tussendoor naar Houston toe gegaan voor een beurs. We gingen terug naar Fairfield en gingen Cinco de Mayo vieren, de dag dat de Mexicanen de Fransen versloegen. Dus lekker margharitas gedronken en fajitas gegeten.

De dag erna vertrokken we naar Modesto om het graf van mijn opa en oma te bezoeken. Die kans krijgen we niet vaak en dus was het voor mij belangrijk om dit nog te gaan doen. Savannah en Mike, mijn nicht en haar vriend, wonen daar dicht in de buurt dus we hebben samen gelunched. Daarna reden we richting het westen, naar de kust toe, naar Monterey. Verhaal volgt!