New York Part 3 (Dag 84-92): The three banditos

13 juni 2016 - New York City, Verenigde Staten

Mijn laatste Nederlandse reispartner was Kimberley. Kim en ik hebben elkaar ontmoet bij Disney, net als Lorraine. Wij waren beiden stagiairs in het Disney Media Distribution team, Kim bij sales en ik bij marketing. Later kwam Jasmijn hier ook nog bij en waren we met z'n drieën de drie banditos (of correct Spaans: banditas). Ik had Jasmijn al gezien in LA en we hadden het erover hoe leuk het zou zijn als Jasmijn ons kon komen opzoeken in New York. En dan zou het natuurlijk heel leuk zijn als Kim dit niet zou weten. Kim heeft namelijk alles altijd door ;) Maar over de verrassing later meer!

Kim kwam op zaterdag de 4e aan. We checkten in in onze AirBNB in Bushwick in Brooklyn. Net zoals Manhattan heeft Brooklyn verschillende wijken. De hipsters hebben het met name overgenomen hierzo, maar alsnog is er overwegend Mexicaans en African American volk op straat (is African American nog politiek correct?) Het zorgt voor een mengelmoes van culturen en muziek op straat. 's Nachts een beetje intimiderend want het zijn vaak grote groepen mannen die samen op straat samenzweren, maar dan maak ik graag gebruik van mijn grote vriend Uber. Kim kwam echter overdag aan in Bushwick dus alles ging goed ;) We besloten wat lekkers te gaan eten en lokale cocktails te gaan drinken (gin en tonics gaan er altijd goed in). Dus we hadden lekker geslapen :) De volgende dag was erg regenachtig, maar vol goede moed gingen wij de buurt verkennen. We gingen schuilen in een Frans eettentje waar het WiFi wachtwoord 'croissant' was, erg amusant en lekkere koffie. We wilden toch lekker de stad in en namen de metro naar Union Square. Dat is zo leuk aan New York, overal zijn (kleine) pleintjes en parkjes waar je lekker kunt zitten en naar mensen kunt kijken. Union Square is niet zo klein en heeft een hele hoop winkels eromheen. Alweer onder het mom van schuilen gingen we een hoop winkeltjes in. En toen kwamen we een diner tegen die ik iedereen zou aanraden: Big Daddy's. Hoe toeristen denken dat Amerika is, dat zie je hierbinnen. Overal felle kleuren, lichtgevende billboards, milkshakes, pancakes, hamburgers en nog veel meer. Het is echt onwijs gaaf. Vanuit hier zijn we naar de Flatiron building gewandeld, ook een iconisch beeld van New York. Het gebouw is met zjin 93 meter in 1900 de hoogste wolkenkrabber van de stad was. Veel mensen uit de stad gingen dan ook graag richting het dak van het gebouw, waar toen nog een observatie centrum was, om over de stad te kijken. Gedurende de daarop volgende jaren, namen andere gebouwen die functie over. Simpelweg omdat ze hoger waren. Dat betekende trouwens niet dat de Flatiron aan populariteit moest inboeten. De flatiron is een van de meest gebruikte gebouwen op ansichtkaarten. Daarnaast is de complete wijk na het gebouw vernoemd, de flatirion building disctrict. Het gebouw staat op 5th avenue dus ook hier kun je weer goed winkelen. Alle bekende winkels kom je tegen hier. Met Lorraine had ik maar een klein stukje gezien, maar het stuk rondom de flatiron building is heel commercieel. We gingen een hapje eten met Angelea en Julian, dus weer terug naar Brooklyn. We hadden de hele dag een beetje regen gehad hier en daar maar zo gauw als we de metro uit liepen brak de hemel open. Voor 3$ een paraplu (in het Spaans een Paragua volgens Kim) en flink doorstappen naar hun appartement. We waren zeik, maar echt zeiknat. We bewaarden onze ingekochte spullen met ons leven terwijl de goedkope paraplus zich bewezen. We waren wel toe aan een drankje, eigenlijk bijna altijd, dus we zijn lekker naar een barretje gegaan in Prospect Leffert Gardens. Aangezien er in Brooklyn weinig metro's van het noorden naar het zuiden rijden, en andersom, pakten we weer een Uber terug.

Vanaf maandag gingen we de toerist uithangen. Maandag bezochten we Liberty Island en Ellis Island, hele mooie foto's en lekker in de zon gezeten. Als je graag de kroon in wilt moet je 6 maanden van tevoren je kaartje kopen, dus als je dat wilt doen bij dezen de tip ;) Maar alsnog is rondlopen op de eilanden ook prima. De Statue of Liberty, of eigenlijk “Mademoiselle Liberte”, was een cadeau van de Franse regering als herinnering aan het wapenbroederschap die ze hadden tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Je zou verwachten dat ze met open armen dit cadeau zouden aannemen, maar dat was niet zo. Ze wilden het eigenlijk helemaal niet hebben! Pas toen het beeld richting Boston zou gaan, wilde New York het toch wel hebben. Het voetstuk moesten ze wel zelf betalen, leuk die Fransen. In 1986 is het Vrijheidsbeeld nog eens flink onder handen genomen; ze stond er toen 100 jaar. Ellis Island is ook zeker een bezoekje waard. Veel van de voorouders van Amerikanen die emigreerden vanuit hun thuisland in Europa naar de Verenigde Staten moesten eerst passeren via Ellis Island. Volgens archieven hebben meer dan de helft van de Amerikanen een familielid die via Ellis Island het land zijn binnengekomen. Er zijn veel archieven waarin je de geschiedenis van jouw achternaam kunt uitzoeken. We sloten deze dag af met een bezoekje aan een comedy club, Comedy Cellar. Ook zeker een aanrader en niet extreem duur. Hele leuke mensen komen hier geregeld optreden, maar als je op de eerste rij zit dan gaan ze met je praten en daar ben ik niet zo gek van. Kim wilde graag nog Times Square 's nachts zien dus we worstelden ons door de drukte heen, maar het was wel weer erg mooi.

Dinsdag gingen we naar de High Line. Dit is is een bijzonder stadspark in Manhattan. In tegenstelling tot andere parken ligt de High Line boven de grond, op het traject van een verhoogde spoorweglijn die niet langer in gebruik is, zijnde de West Side Line van de New York Central Railroad. Heel erg gaaf, hip en groen. Als je aan de Noordkant begint kun je naar beneden lopen, dat is wel de leukste route. Je loopt nog een stuk langs de Hudson River en dan ga je de stad in. Op een bepaald moment kom je eettentjes tegen en als je dan de trap afgaat ben je bij de Chelsea Market. Dit is een grote food hall met allemaal leuke kleine standjes en winkeltjes. Wij hebben toen heerlijke pizza gegeten en leuke souvenir zaakjes bezocht. 's Avonds hebben we op het dakterras gezeten totdat we werden weggeblazen, er stond nog al veel wind die avond...

Woensdag was regen dag nummer 2, maar dat hield ons uiteraard niet tegen. We gingen de duurdere winkels in en brachten een bezoek aan Trump Tower, maar daar werd ik zo misselijk van want Trump is niet echt mijn held zeg maar. We gingen decadent doen in Tiffanys en gingen toen naar Broadway. Op dinsdag had ik een mail gekregen dat ik kaartjes had gewonnen voor de musical Kinky Boots, ik heb zoveel geluk hier zo! Kinky Boots is een komische musical over een schoenfabriek die het faillissement in de ogen kijkt, maar zichzelf weet te redden door zich op een nieuwe markt te storten: drag queens. Kinky Boots is een verhaal over vooroordelen, overwinning en, uiteraard, over kinky laarzen. Het is een super vrolijke musical, en warmde ons weer lekker op na een regenachtige ochtend. We gingen naar Juniors voor een lekker stuk cheesecake en een hamburger, niet in die volgorde ;) Juniors cheesecake is de cheesecake die ik zelf ook maak thuis, hun recept houd ik aan. En het is elke keer lekker! We brachten nog even een bezoekje aan de Manhattan Mall, wat niet bijzonder veel voorstelde, en gingen toen weer richting Bushwick.

Kim wilde heel graag naar de top van de Empire State Building. Ik was al naar Top of the Rock geweest, dus ik ik had het prachtige uitzicht al gezien, maar alleen vanuit een ander punt van de stad. Ik ging dus even in een cafe zitten terwijl zij dit iconische gebouw in ging. Ze heeft prachtige foto's gemaakt en ik zat naar een scherm te staren. Verschil moet er zijn. We liepen richting de National Public Library, de bekende bibliotheek van New York. Kim riep meteen "OH HIER IS DE SEX AND THE CITY FILM OPGENOMEN!" En dat klopt ;) Achter de bibliotheek is Bryant Park. Aangezien het de dag ervoor geregend had konden we niet op het gras zitten, maar er waren trappen en stoeltjes genoeg. Je kunt hier eten halen bij allerlei tentjes. Veel business mensen kwamen hier hun lunch nuttigen, en wij twee ramptoeristen zaten er ook nog tussen. Ik wilde heel graag naar de Museum of the City of New York gaan. Hier was ik met mijn moeder geweest zes jaar geleden en ze hebben mooie exhibitions over de stad en de historie. Er was een tentoonstelling over activisme door de jaren heen en een tentoonstelling over de tekenaar Roz Chast. Google haar. Ze is hilarisch. Ik heb haar boek gekocht 'What I Hate' want alles wat zij haat, haat ik ook. Zoals 'vision loss', ik ben altijd bang dat ik opeens blind wakker word. En dat legt ze super leuk uit. Het museum ligt naast Central Park op 103rd street en het stond op Kims lijstje dat ze graag door Central Park wilde lopen. Nou en of we dat hebben gedaan, we zijn van 103rd street helemaal naar het zuidelijkste punt gelopen, bij Columbus Circle. Dat is best een flinke wandeling. Maar we hebben onszelf beloond met sushi :)

Vrijdag was het zover: we gingen Kim verrassen met de komst van Jasmijn. We wilden eigenlijk naar het MoMA (museum of modern art) gaan, want op vrijdag na 4u is het gratis. Dit schijnt onwijs druk te zijn, dus we keken even wat we wilden doen. We begonnen de dag bij het WTC en de 9/11 memorial. 6 jaar geleden was deze nog niet open, want ze gingen open precies 10 jaar na de aanslagen, 11 september 2011. Op de plekken waar de torens stonden staan nu enorme 'reflecting pools'. Deze memorial is ontworpen door Michael Arad en Peter Walker en is gekozen uit 63 ontwerpen. Er staat een koperen reling omheen waar alle namen opstaan van de slachtoffers en de slachtoffers van de aanslag in 1993. Ik kan er niet bijzonder goed tegen als mensen leuke selfies van zichzelf gaan maken waarbij ze staan glimlachen bij dit monument. Dan heb je echt niet begrepen waar je bent. Je kunt ook naar het museum maar Kim en ik waren het met elkaar eens dat we niet vonden dat dit voor commerciële doeleinden gebruikt moest worden. Anyway, dit heeft dus best indruk op ons gemaakt. Het was weer een hele zonnige dag (het weer hier weet echt niet wat het wil) dus het was weer tijd voor een parkje! We moesten uiteraard iets lekkers hebben als we een tijdje wilden chillen en luck have it, mijn favoriete hamburger restaurant zat om de hoek! SHAKE SHACK! Heerlijke kip hamburgers, milkshakes en kreukelfrietjes. Voor iedereen een aanrader. Dus heerlijk in het zonnetje gezeten op het gras, zitten zeuren over schreeuwende kinderen en de burger gegeten. Jasmijn was inmiddels aangekomen en ging wat scholen bezoeken. We vonden het zo chill in de zon dat we graag naar een rooftop bar wilden gaan. We gingen naar Loopy Doopy Rooftop Bar en genoten hier van Ice Pops: een glas prosecco met een waterijsje erin. Kim had hier toevallig over gelezen in de Cosmopolitan en wilde het graag proeven. Ik voelde me echt een soort partyplanner gemixt met de FBI terwijl ik stiekem met Jasmijn aan het appen was. Ze was in een restaurantje in de buurt gaan zitten, dus toen was het zover. We kwamen aan en de hostess wist dat wij aankwamen, want dat had Jassie even geregeld. Dus ik ging expres achter Kim lopen en toen kwamen we aan bij de tafel. Het filmpje staat onder 'videos' dus kijk even naar Kims geweldige reactie! We hebben lekker gegeten samen en daarna gingen Kim en ik nog over de Brooklyn Bridge lopen. Een geweldige dag!

Zaterdag was een hele chille dag, Kim en ik moesten wat kleding wegbrengen bij Union Square en Jasmijn ging weer een school bezoeken. We gingen samen lunchen en chocola eten, want dat doe je als je hier bent ;) Parkjes vinden wij echt enorm chill, dus kleedje mee en op naar Washington Square Park. Daar was een Hare Krishna bijeenkomst bezig dus met tamboerijn muziek op de achtergrond genoten we van de zon. Aangezien maandagavond zo leuk was wilden we weer naar de Comedy Cellar toe. Ik wist dat Jasmijn dat leuk zou vinden en dat was ook zo ;) Gad Elmaleh was de ster van de avond, Franse cabaratier die heel erg goed de Amerikaanse taal op de hak nam. Hou ik van. Ook Michael Che van Saturday Night Live deed een set. De rest van zaterdagavond zal ik jullie besparen, maar het heeft te maken van prosecco en een karaoke bar. Goeie avond ;)

Zondag ging Kim weg, maar we wilden weer even wat vets in onze maag (I wonder why) dus we gingen heerlijk brunchen. Een hamburger blijft de beste remedie. We liepen nog een beetje rond hier in de buurt en gingen nog even chillen op het dakterras. Toen was het echt tijd om afscheid te nemen. Jasmijn bleef nog een dagje dus na het afscheid op het metro station gingen we weer naar Washington Square Park om te chillen. De film Popstar waar ik bij de premiere ben geweest wilde ik nog graag met Jasmijn zien dus dat deden we op zondagavond na weer een bezoekje aan de Chelsea Market. 's Avonds afscheid genomen van de laatste bandito, dus nu zit ik op maandag in een café te reflecteren over het leven. Dat valt eigenlijk wel mee. Maar ik denk wel na over de komende en tevens laatste twee weken. Donderdag Lisanne opzoeken in Atlanta en volgende week misschien naar Washington DC. Maar daar zijn de komende dagen voor. Echt vakantie. Hoogstwaarschijnlijk lekker chillen in parkjes ;)