New York Deel 1 (Dag 73-79): TEBBIE NOU WEER GEDAAN!

30 mei 2016 - New York City, Verenigde Staten

Taylor Swift zei het al 'Welcome to New York, it's been waiting for you!' Deze stad is zo ongelofelijk gaaf. Het heeft iets voor iedereen: musea, winkelen, ontspannen, sport, eten, drinken, prachtige architectuur, modern, klassiek: it has everything! De laatste keer dat ik er was, was 6 jaar geleden met mijn moeder na mijn eindexamens. Terwijl iedereen zich grondig misdroeg in Cherso, was ik in New York heel decadent aan het doen ;) Maar 6 jaar is lang dus ik wilde graag weer van alles zien. Daar heb ik 5 weken de tijd voor, en de eerste week had ik al geweldig gezelschap...

Ik kwam op dinsdag de 24ste aan in The Big Apple, beetje hobbelige start vanuit LAX maar ik was vrij snel in mijn Airbnb in Harlem. Klinkt allemaal heel erg, maar de wijk is heel erg opgeknapt. Het appartementje was klein maar groot genoeg. Toen ik aankwam had ik meteen al geluk: ik kreeg een mailtje dat ik een kaartje had gewonnen voor de premiere van de film Popstar: Never stop never stopping van de geniale gasten van The Lonely Island. Je kent ze misschien van deze hit. Ze hebben nu een film uitgebracht en ik als trouwe fan had een kaartje gewonnen. Dus ik had nog maar net mijn koffer neergezet of ik ging er weer vandoor. Met de subway, altijd een avontuur, naar 72nd street. Ik mocht op de eerste rij van het balkon zitten en kon dus alle celebrities zien die beneden aankwamen. Seth Meyers, Maya Rudolph, Steve Higgins, Michael Bolton, John Ham, Colin Jost en natuurlijk de mannen zelf. Het was zo'n toffe ervaring om de film te kijken terwijl zij ook in de zaal zaten. Het publiek was heel enthousiast en feliciteerde hen steeds als ze de film leuk vonden. Heel veel gelachen!

Maar ik heb pas echt gelachen toen mijn Tebbie er was. Lorraine, oftewel Tebbie, heb ik leren kennen bij Disney en zij kwam gezellig 6 dagen met mij New York onveilig maken. Waarom noem ik haar Tebbie? Dit filmpje. Ze kwam op woensdag aan, toen het al 30 graden was buiten. Ja het is hier heel erg warm. We zijn gaan wandelen langs de Hudson River en hebben ons gedragen als kleine kinderen in de fonteinen die er stonden, want het was echt heet hoor, dat lag echt niet aan het feit dat wij kleine kinderen zijn ;) Tebbie was moe, begrijpelijk met tijdsverschil en een lange vlucht, dus we hebben lekker eten gehaald en zijn gaan chillen in het appartementje.

De volgende dag gingen we echt de stad in, met de metro gingen we eerst naar Rockefeller Center. 6 jaar geleden was ik daar ook en het is goed blijven hangen. Daar is de Nintendo Store en de Lego Store, dus de kinderen kwamen weer boven ;) We hebben rondgerend in de winkel en allemaal spelletjes gespeeld. Maar we hadden een drukke dag voor de boeg dus we gingen weer gauw verder. Als je dan toch bij Rockefeller Center bent dan moet je naar de 70ste verdieping naar Top of the Rock. Veel mensen gaan naar Empire State Building voor het uitzicht, maar als je Central Park wilt zien kun je beter naar Top of the Rock gaan. Het was heel leuk om dit te doen aan het begin van onze vakantie want zo krijg je letterlijk een overzicht van de stad. Hier zou ik uren kunnen blijven kijken, en we hebben best een tijdje boven gestaan. Niet ver van Rockefeller center is Times Square. 6 jaar terug was ik volledig overdonderd van deze plek. Dit stuk van de wereld is zo dynamisch en is zo ‘alive’. Alle billboards, enorme winkels, lichten en geluid zorgen ervoor dat je echt het idee hebt dat je op het kruispunt van de wereld staat. Alles lijkt hier samen te komen. Op Times Square hebben we bij het Hard Rock Café een lekkere hamburger gegeten en Tebbie had een Oreo cheesecake, het hele stuk moest en zou ze opeten dus jullie kunnen begrijpen dat ze de rest van de dag geen trek meer had. We gingen die avond mijn nicht Angelea ontmoeten bij haar werk, die werkt er dicht in de buurt. Lorraine zat nog goed vol van haar cheesecake dus we hadden genoeg aan een drankje. Na een rat gezien te hebben in Central Park dachten we ‘joh misschien goed om naar huis te gaan’.

Lorraine had 1 ding hoog op haar lijstje staan en dat was het bezoeken van de Jersey Garden Mall in New Jersey. Daar waren veel outlet winkels te vinden en een Michael Kors winkel. Dus dat was de vrijdag het enige echte op het programma. Wel waren we ‘s ochtends gaan ontbijten, en jullie weten hoeveel ik van Mimosa’s houd, dus ook die kon niet ontbreken naast een staple bosbes pancakes. Trouwens Tebbie is grandioos geslaagd, met alles wat ze heeft gekocht is ze 1000€ goedkoper uitgeweest dan als ze de volprijs had betaald.

Zaterdag gingen we naar Brooklyn. Brooklyn is een van de wijken van New York, deze worden ‘burrows’ genoemd. Er zijn vijf burrows: Manhattan, Brooklyn, Queens, Bronx en Staten Island. Allemaal met een andere feeling en andere leuke dingen om te doen. Op zaterdag is er een vlooienmarkt in Brooklyn die vrij bekend is. Dus wij gingen met de metro naar Brooklyn toe. Het was heel erg heet, 34 graden, en de vlooienmarkt was op asfalt dus het was heel erg warm. We hebben leuke dingetjes gezien, vooral leuke prentjes. Na gelunched/gebrunched te hebben, weer met Mimosa’s, gingen we naar een Afrikaanse straatmarkt. Lekker eten, goeie muziek, hulahoopen op straat, dansen op straat, gekke brillen en fruit punch. Het was zo heet, hoe kort m’n broekje ook was het was heftig. We dronken nog een biertje en wonder boven wonder hadden we nog een activiteit op de planning: een lichtjestour met een double decker bus. We begonnen op Times Square en reden naar Brooklyn om de skyline te zien. Dit is zeker een aanrader om te doen, prijzen vielen mee en de lichtjes zijn zo mooi.

Zondag was de laatste dag dat Tebbie er de hele dag was. We hadden Central Park nog niet overdag gezien dus we besloten wat eten mee te nemen en te zitten in het gras. Het was weer een warme dag, maar met een kleedje voelden we ons net locals. Voordat we het park in gingen bezochten we nog de Apple winkel op 5th Avenue en The Plaza Hotel waar Home Alone 2 was opgenomen. Een New Yorkse tip is dat je altijd van de wc gebruik mag maken in hotels, ze mogen je niet weigeren en je kunt gebruik maken van een super wc. Leuk feitje. Dus we hebben lekker in het park gezeten, rond gelopen en een Bloomingdales outlet gevonden dus Tebbie was helemaal happy.  We hebben ’s avonds heerlijk Italiaans gegeten als ‘laatste avondmaal’. Toen was het tijd om in te pakken, altijd een flinke opgave.

Maandag vertrok ze ’s middags naar Newark, het Nederlandse weer groette ons met een flinke regenbui in de ochtend. Met een volle koffer en leuke herinneringen ging ze weer terug naar Amsterdam. Jeetje wat poëtisch. Ik ging weer naar Angelea waar ik een weekje zou blijven totdat Kimberley kwam op zaterdag.