Atlanta (Dag 92-95): Voor het eerst in 15 jaar weer girl time

20 juni 2016 - Atlanta, Georgia, Verenigde Staten

Na maandag t/m woensdag mezelf weer even opgeraapt te hebben nadat Kim en Jasmijn vertrokken waren, ging ik op donderdag 16 juni naar een stad waar ik nog nooit was geweest: Atlanta! Hier woont mijn jeugdvriendinnetje Lisanne. Lisanne verhuisde na groep 5 toen we 9 jaar oud waren naar Atlanta. Haar pa werkte voor ING en zij gingen een heel nieuw leven opbouwen in Amerika. Haar familie woont nog in Voorschoten, dus ze kwamen elk jaar terug. Of met kerst of tijdens de zomervakantie. Vroeger zagen we elkaar nog regelmatig, maar op een bepaald moment ga je beiden je eigen leven opbouwen en werd het wat minder. Twee jaar geleden hebben we weer contact met elkaar opgenomen en wist ik dat ik haar graag wilde opzoeken tijdens deze reis. Dus donderdagavond was het zo ver, een vlucht van Newark naar Atlanta. Flinke vertraging heen, maar om half 1 's nachts stond Lisanne me op te wachten. Atlanta is totaal niet te vergelijken met New York of zelfs LA. Het heeft wel een centrum en een downtown, maar het merendeel van de mensen woont in de dorpjes er omheen. Deze vormen samen de Atlanta metropolitan. Lisanne woont in Brookhaven, en omdat ik laat aankwam was er weinig verkeer. Het kan hier aardig vast staan.

Atlanta ligt in de staat Georgia en is 2,5 uur vliegen van New York af. Het kent drie grote wijken: Downtown, Midtown en Buckhead. Fun fact: Martin Luther King kwam uit Atlanta! En er zijn dus een hele hoop Nederlandse bedrijven gevestigd. ABN, ING, Nationale Nederlanden en ook een afdeling van KLM. Er wonen dus best een aantal Nederlanders in Atlanta. Er is zelfs een Atlanta Holland Club. Het doet me erg denken aan een combinatie van mooie natuur en alsnog een grote stad.

Zo'n 18 jaar geleden was ik voor het laatst in Atlanta toen ik met mijn ouders op reis was. Toen was ik nog maar een klein scharminkeltje van 6 maar sommige dingen weet ik nog erg goed. We zijn toen naar de CNN headquarters geweest en ook naar The World of Coca Cola. Dus dit wilde ik heel graag nog een keer doen. Maar voordat we daar naartoe gingen gingen we brunchen. Ja dames en heren jullie lezen het goed, ik ging weer brunchen. Lies wilde dat ik de chicken biscuit probeerde van een restaurantje genaamd Buttermilk Kitchen, maar helaas waren we te laat. We besloten om andere lekkernijen te proberen, zoals Pimento Cheese (geraspte cheddar kaas met mayo en pimento kruiden, healthy living) en ik ging helemaal los op pancakes. We gingen daarna het centrum in voor CNN en Coca Cola. 18 jaar geleden zat het hoofdkwartier van CNN international en USA nog in Atlanta, maar dat is inmiddels verplaatst naar Londen en NY. Het gebouw is wel heel erg mooi en de rondleiding was erg leuk en informatief. Ik vind het vooral leuk om te zien hoe het nieuws nu op alle verschillende media verspreidt wordt, ook via apps en internet. CNN heeft een hele hoop apps die allemaal een andere kant van het nieuws belichten. Met 1,3 miljard bezoekers is het de best bekeken nieuws app ter wereld. Lies en ik hebben veel gelachen en hebben zelfs een gave foto van ons dat we doen alsof we het nieuws presenteren ;) CNN herinner ik me niet heel goed, maar Coca Cola wel. Ik herinner me dat er een tasting room was waar de drankjes door de lucht heen spoten. Dat was niet meer zo, maar alsnog kon je van alles proberen. Het legde de geschiedenis uit van Coca Cola, er was allemaal gave merchandise en een 4D voorstelling die wij maar even oversloegen (lees mijn ervaringen in Universal Studios). Zo was de middag alweer om. Een vriendinnetje van Lies was de dinsdag erop jarig, en dus ging ik mee uiteten. Erg lekker Tex Mex gegeten. Het is voor Amerikanen nog al lastig om haar naam uit te spreken dus het werd Le-san, het klinkt een beetje als een naam die je alleen in Harlem hoort, dus ik moest elke keer even lachen in mezelf. Daarna nog even thuis taart gegeten en dat was de eerste volle dag.

Zaterdag was een meidendagje. Lies en ik realiseerden ons dat we nog nooit een echte meidenavond hadden gehad. Vroeger had Lies meestal alleen overdag tijd, of het kwam mij niet uit. Dus we vonden dat we de tijd moesten inhalen. Daarom was zaterdag een dagje gevuld met winkelen, lachen, lekker eten, kletsen en 's avonds Sex and the City kijken terwijl we Chick-fil-A aten. Dit is een Southern fast food keten, maar zoals Lies zegt "high class fast food". Het is echt heel erg lekker, onwijs lekkere kip, waffle fries en de Chick-fil-A sauce is echt TO DIE FOR! Dus zaterdag was een dag die we nog nooit gehad hadden, maar beiden heel erg van genoten hebben. Dit is de beste manier om te 'bonden' als vriendinnen, fout eten, tv kijken en heel veel lachen.

Op zondag ging ik alweer weg, maar gelukkig pas later op de dag. Het was zondag Vaderdag dus ik heb geskyped met mijn ouders. Ik had stiekem een doos chocola meegegeven aan m'n moeder om te geven op Vaderdag. Hij was erg verrast. Nog een weekje en dan zou ik ze zien! Houdt niet in dat ik ze niet heel erg heb gemist, maar mijn verlangen terug naar huis werd gestild door een bezoekje aan de ouders van Lisanne. Haar broertje Martijn, weer zo'n naam die geen Amerikaan kan uitspreken (het wordt Marti-juh-n, nu toch maar Marty), was net klaar met z'n Bachelor en was ook thuis. Ik werd getrakteerd op een cook out, Southern voor een BBQ. Haar ouders hebben sinds oktober een nieuw huis, heel erg mooi, met een grote achtertuin. En als klap op de vuurpijl mijn lievelings: een big green egg! Onbetaalbaar in Nederland maar zo de moeite waard als je ervan kan genieten. Het was heel gezellig om weer bij een Nederlands gezin te zijn en heel leuk om al mijn avonturen weer te vertellen. Dat heeft me wel doen realiseren dat ik echt heel heel heel veel gedaan heb in de afgelopen 3,5 maand. Ik ben iemand die de tijd nodig heeft om alles te verwerken, ik ben er meer aan toe om naar huis te gaan.

Maar ik heb nog een aantal dagen in New York. Op vrijdagavond pak ik het vliegtuig. In de tussentijd geniet ik nog van deze geweldige stad en ga ik uiteraard nog een aantal keer brunchen :)