Death Valley Dag 14: Zo dood is het helemaal niet

29 maart 2016 - Death Valley National Park, Verenigde Staten

Op dinsdag was het tijd voor Edie om weer aan het werk te gaan en voor ons om de volgende stap van de reis te maken. Roy was op maandag vanuit LA naar Bakersfield gekomen en was er ook helemaal klaar voor. Dus de Toyota Camry werd volgeladen met al onze spullen en op naar Death Valley! Death Valley ligt middenin de woestijn en is het laagst gelegen, heetste en droogste gebied in Amerika. Er valt gemiddeld 55 mm regen per jaar, dat is flink anders dan wat we gewend zijn in ons koude kikkerlandje. In de zomer kan het hier ongelofelijk warm worden, het is in 1913 57 graden geweest in de schaduw. Ik moest meteen denken aan Bassie en Adriaan, die bakten ooit een eitje op hun auto in Death Valley. Zo heet was het gelukkig niet toen wij er waren, ongeveer 16 tot 22 graden, afhankelijk van de hoogte. Alleen het rijden was al zo mooi. Als je er doorheen rijdt denk je dat het best meevalt, maar sommige hoogtes zijn 3386 meter boven het zeeniveau. Dus flink kauwgom kauwen om de oren te verlichten van de druk. We hadden weer lekker de muziek aan staan en hebben heel mooi gefilmd met de GoPro. Na zo'n 3 uur rijden kwamen we aan bij de rand van het park en ongeveer anderhalf uur later kwamen we aan bij een heel schattig mijnwerkersdorpje waar we in een saloon gelunched hebben. Je ziet er veel trailers, campers enz. want het is als het niet godsgruwelijk heet is is een mooie vakantiebestelling.

Death Valley is een van de 58 National Parks in Amerika. Een nationaal park is een park waarbinnen natuur beschermd wordt, #opendeur. De staat erkent de nationale betekenis van een dergelijk park en waarborgt de bescherming. De term werd omstreeks 1870 in de VS voor het eerst gebruikt. Vlak daarna werd het Yellowstone National Park gesticht in een bijzonder gebied met onder meer geisers en bizons. (dit heb ik allemaal van Wikipedia, maak je geen zorgen ik word hier niet opeens een stuk slimmer). Het toffe aan de National Parks is dat er een Visitor Center is waar heel veel wordt uitgelegd over de verschillende parken. Er is bijvoorbeeld een video te zien over het ontstaan van het park en de Park Rangers geven je advies over wat je het beste kan doen binnen de tijd die je hebt. Wij hadden een groot gedeelte van de middag nog en wilden de highlights zien. We waren al langs een aantal mooie bezienswaardigheden gereden zoals de Sand Dunes maar wilden graag Badwater zien. Soms kan er een beetje water in staan maar het water is zo zout! Het wordt gebruikt als keukenzout, maar het smaakt niet lekker ofzo (Roy heeft stiekem geprobeerd). We hebben daar best een tijdje gezeten op het zout en nagedacht over het leven. Eigenlijk hebben we met name selfies gemaakt. We wilden graag de zonsondergang zien, maar het was helaas best bewolkt en dus besloten we te kijken naar de bloemen. Eens in de zoveel tijd staat de woestijn in bloei en ziet het er prachtig uit. Het begon al minder te worden maar we hebben wel een aantal bloemen gezien. We sliepen in Beatty in Nevada in een motel genaamd El Portal. Een van de weinige plekken om te verblijven als je in Death Valley bent. Het is niet direct in Death Valley maar het is wel fijn om ergens te slapen voordat je doorrijdt. We wilden helemaal uitgerust zijn voor de rit naar Las Vegas waar we slapen bij mijn oom en tante. Een echte aanrader als je ooit in de buurt bent, maar absoluut niet in de zomer. De beste tijd om te gaan is tussen november en maart want dan zijn de temperaturen heel erg aangenaam.

Er staan foto's op van Death Valley in het album 'Death Valley'. Wie had dat gedacht ;)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl